Czego się nauczyłem z tej książki ❓
Jak to wpłynęło na moje życie przedsiębiorcy ❓

⚡Oto konkretne lekcje ⚡

Na przestrzeni życia bardzo wiele czytałem. Jedną z książek, które zdecydowanie wywarły wpływ na moje myślenie jest „Strategia błękitnego oceanu” W. Chan Kim i Renee Mauborgne.


Główna idea książki „Strategia błękitnego oceanu”

☝️ Znajdź sposób na to by nie musieć konkurować. Sposobem na pokonanie konkurencji jest zaprzestanie prób jej pokonania. Czerwone oceany (środowiska wysoko konkurencyjne) zawsze będą istniały i zajmowały istotne miejsce. Błękitne oceany to niewykorzystana przestrzeń rynkowa, to kreowanie popytu, szansa na zyskowny wzrost. W błękitnych oceanach konkurencja jest nieistotna, ponieważ reguły gry dopiero mają zostać ustalone. Błękitny ocean to umiejętność spojrzenia na rynek i odkrycia nisz, w których nie ma wielu konkurentów, a są możliwości rozwoju.

Przykład na wykorzystanie „Strategii błękitnego oceanu” – z życia przedsiębiorcy

👉 W 2005 roku wprowadziłem do naszej motoryzacyjnej firmy usługę niszową, bardzo wyprzedzając rynek. Co to dokładnie była za usługa? Usługa wyciszania samochodów pod marką Sztuka Wyciszania. Byliśmy pierwszą tego typu firmą na rynku. Wyprzedzałem gotowość klientów na zakup i ich dopiero kiełkujące w tym zakresie potrzeby. Materiały niezbędne do przeprowadzania tego typu prac sprowadzałem z USA. Dziś firm o podobnym profilu jest bardzo wiele. Wyszedłem od potrzeby uczynienia ulubionego samochodu bardziej komfortowym. Zdecydowanie jest to doświadczenie, które wynikało ze zderzenia z lekturą książki. Wizja autorów nauczyła mnie sposobu patrzenia, który potem wykorzystywałem wielokrotnie w tworzeniu różnych innych marek i produktów. Tworzenia takiego ułożenia sytuacji, bym nie musiał konkurować, bo to co oferuję jest bezkonkurencyjne.


❓ Znasz i stosujesz strategię błękitnego oceanu? Co Ty pamiętasz z tej książki?
❓ Jestem bardzo ciekaw jaka książka wywarła olbrzymi wpływ na Twoje życie? Dlaczego?


 

UWAGA – AKADEMIA NEGOCJACJI ZAPRASZA:
Sprawdź negocjacyjne wydarzenia Akademia Negocjacji (webinary, wykłady stacjonarne i online, szkolenia otwarte z negocjacji w biznesie):

Przykład na wykorzystanie „Strategii błękitnego oceanu” – z książki

👉 Przykładem poruszanym w książce na wykorzystanie strategii błękitnego oceanu jest firma Cirque de Soleil, która jest czołowym produktem eksportowym Kanady. Firma została założona w 1984 roku przez grupę artystów ulicznych. W ciągu niespełna 20 lat osiągnęła taki poziom przychodów jakiego osiągnięcie zajęło globalnemu liderowi branży 50 lat. Firma ułożyła swoje „cyrkowe” usługi w sposób niespotykany w branży, faktycznie tworząc zupełnie nową branżę. Pierwszą olbrzymią zmianą był zupełny brak zwierząt. Cirque de Soleil to widowisko teatralne, akrobatyczne, muzyczne, z wykorzystaniem motywów przewodnich i fascynujących choreografii. Jeżeli nie widziałeś jeszcze ich wystąpienia, to zdecydowanie polecam. Jest to rozrywka najwyższych lotów. Sukces miał źródło w tym, że Cirque de Soleil nie sięgnął po klientów kurczącej się branży cyrkowej. Nie próbował też konkurować z istniejącą branżą cyrkową. Znalazł zupełnie nową grupę klientów, w tym klientów dorosłych i klientów biznesowych, którzy są gotowi płacić wielokrotność wartości biletu tradycyjnego cyrku. W ten oto sposób Cirque de Soleil stworzył dla siebie błękitny ocean, czyli nową, wolną przestrzeń rynkową. W książce badacze podają poszczególne parametry, które są wyróżnikami tradycyjnej branży cyrkowej oraz modelu użytego przez Cirque de Soleil. Koncepcja błękitnych oceanów jest bardzo spójna i jest modelem, który da się zastosować z powodzeniem w praktyce. Jeżeli prowadzisz firmę i zastanawiasz się, jak ułożyć Twój biznes, bo widzisz, że dotychczasowe konkurowanie ceną jest drogą donikąd, to ta książka może być dla Ciebie.

Według autorów recepta sukcesu w tworzeniu błękitnego oceanu opiera się na podejściu do strategii. Twórcy błękitnych oceanów nie używają wskaźników i powszechnie wykorzystywanych narzędzi strategicznych do porównania swojej firmy z innymi firmami na rynku. Robią coś zupełnie innego. Posługują się innowacją wartości. Innowacja wartości pojawia się wtedy, kiedy firma łączy innowację z użytecznością, ceną i kosztami. Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej oraz poznać sposób na to by wdrożyć strategię na poziomie operacyjnym, to zapraszam, sięgnij po omawianą książkę.

A Ty – czy znasz i stosujesz strategię błękitnego oceanu? W jaki sposób? Co Ty najbardziej pamiętasz z tej książki? Jestem też bardzo ciekaw jaka książka wywarła olbrzymi wpływ na Twoje życie i dlaczego? Podziel się opinią w komentarzu 🙂

Następny wpis